stabil dalam hubungan cinta ?
23 Comments | Uncategorized Tue, 8th Jan 2008

pagi-pagi lepas tengok citer Numb3rs dekat channel AXN, syia terus bukak gmail..
selalu je dapat banyak emails members forwardkan tapi kalau tajuk tak menarik memang tak bukak..suddenly 1 email ni cam menarik je tajuk dia..

‘stabil dalam hubungan cinta ?‘

panjang jugak la email ni tapi bagus dibaca rasenye terutama bagi yang nak relationship kekal abadi +++ yang penting BAHAGIA.. not just coupling for fun but for REAL.. sebab sekarang ni kan face it.. usually just coupling so that :

1. Berpunye – tak la orang lain cakap tak laku
2. Di CARE – nak rase always someone ada for us.. calling..smsing.. tanye khabar..

but is that cinte??

perr.. syia sendiri pun tak patut mempersoalkan cinte tu macam mana but.. part email tu yang syia suke :

‘Pakar-pakar psikologi mendapati wanita yang mampu memberikan tumpuan penuh dan cemerlang dalam kerjaya ialah mereka yang stabil dalam hubungan cintanya terutamanya dalam rumah tangga.’

hehe.. rasenye syia setuju kut. when you have other commitment in your life example macam kerje BUT bukan commitment yang just dinamakan commitment tapi betul2 strive to be the best in your work field sebab ada je orang yang cakap ada commitment keje tapi keje pun cincai relationship pun cincai. maka, you will appreciate every single moment you have with your love one ;)

wahah tapi mule2 baca ayat kat atas tu nak tergelak sikit means kalau laki nak cari pompuan yang stabil dalam hubungan cinte so kene la cari pompuan yang cemerlang dalam kerjaya heheh.. tapi laki tu pulak.. tak yah cemerlang gak ke?

no wonder la ada sorg lecturer kat MMU ni.. rasenye dia dulu keje pangkat besar kat company ni (perr ada 2 kete volvo seh..) tapi lepas tu jadi lecturer tapi anak kecik2 lagi.. walaupun syia rase macam dia dah agak tue untuk ada anak kecik2 time umur gini. maybe ni terjadi sebab dia focus keje.. but this doesn’t mean nak kawin kene mase tue erk.. sape kata tak boleh success mase mude? hehe

nak tau tak.. syia selalu pikirkan.. kenapa majoriti orang mase belajar pun macam susah tapi lepas habis belajar pun lagi susah. tak boleh ke mase belajar je susah lepas tu senang? i mean in the sense that bukan ke bersusah dahulu senang kemudian?

pape pun.. yang pasti zaman sekarang memang kene focus kerjaya dulu except kawin dengan anak orang kaya.. even kawin dengan anak orang kaya pun still perrr.. takkan tak malu.. duit mintak suami je.. ish..ish.. jatuh face water kat members ;)

PS: aaa.. bila la nak tengok akma kawin.. comei la kalau kawan syia ni kawin dengan BF dia sekarang.. matching!

PSS: sape tengok citer House semalam? besh la..

← rain town ..perrr org kurang suiman kat rmh seh bile opah sakit →
23 comment(s) • Post a comment ↓
  • mims | Jan 8th, 2008

    org bodoh je couple b4 kawen! haha (pesanan penaja)

    ni komen aku yg tak matang..

    quote yg ko bg psl ‘Pakar-pakar psikologi mendapati wanita yang mampu memberikan tumpuan penuh dan cemerlang dalam kerjaya ialah mereka yang stabil dalam hubungan cintanya terutamanya dalam rumah tangga.’

    aku setuju dgn kajian pakar psikologi tuh…sbb diorg kata bila pompuan tuh dah stabil cinta…dia akan stabil wat keje…

    tapi pendapat ko yg ni
    “…kalau laki nak cari pompuan yang stabil dalam hubungan cinte so kene la cari pompuan yang cemerlang dalam kerjaya heheh

    aku rse terbalik dgn pendapat psikologis tuh…sbb ko kate stabil keje dlu..baru stabil cinta..so bg aku xleh pakai laa..sebab tak semestinye org yg stabil keje akan stabil dlm cinte…sbb kebanyakan wanita bekerjaya yg aku jumpe semuanya kureng berminat akan hal rumah tangga…cube ko tgk wanita kelas atasan..byk skandal lah..gigolo ape lah…manede stabil..kan? kan?

    yg pasal ko kate kenapa majoriti orang mase belajar pun macam susah tapi lepas habis belajar pun lagi susah

    boleh tolong explain tak apa yang ko maksudkan? adakah susah yg ko maksudkan tu wang? hmm..klu pasal wang…knape lepas belajar pun susah? pendapat aku…jgn makan gaji! haha..start buat duit mase tgh belajar..

    err..mungkin ko rse aku ni cm kasar sikit..tp..aku xkesah..haha
    anyway..nice topic…keep up ur good work! :)

    ReplyReply

    [Reply]

  • kaSyah | Jan 8th, 2008

    duit kena la mintak kat suami, dah namenya isteri..huhu

    tp, kalo bini tak mintak lagi husband suke…hoho

    ReplyReply

    [Reply]

  • amirol | Jan 8th, 2008

    syia, kalau anak orang kaya mungkin tak kesah kot sebab mak bapak yang boleh aturkan.

    tak kesah laki ke ppuan, kalau nak kawen, bgtau jer kat mak bapak then boleh kawen terus dorang tu…

    Tak yah fikir2 tentang kerjaya dulu sebab mak bapak kaya… hehe…

    Perbezaan antara si anak kaya dengan si anak “kurang” kaya.. si “kurang kaya” perlu berusaha untuk mencapai kejayaan dan memajukan kehidupan serta lebih mengenal erti kehidupan berbanding dengan si anak orang kaya. ehehe

    Macam emosi plak komen ku ini… emosi pada kesah lama.. wahahaha.. =D…

    ReplyReply

    [Reply]

  • syia | Jan 9th, 2008

    mims – uikz x kasar langsung.. relex je hehe..

    1. maksud syia.. bile pompuan dah stabil keje dia tak perlu pikirkan nak cari duit la nak kene tanggung family la sebab biasanye lepas kite dah keje wajib bagi sikit duit kat parents kan? jadi kalau keje dah stabil tentu tak yah pikir sangat dan boleh tumpu dalam hubungan kan?

    2. memang syia fokus dari segi duit. sebab mase belajar kite ada pinjaman la biasiswa.. mak ayah bagi tapi lepas je keje nak mintak pun kat mak ayah malu (kecuali la ada yang tak malukan..) cam lagi susah je jadi hidup nak pikir duit..duit..duit.. senang nak jumpe students yang pikir mase depan dan sedar mase depan tapi SUSAH nak jumpe yang AMBIK TINDAKAN nak make sure mase depan tu jadi OK..

    kasyah – perrr..sape kawin dengan kasyah bahagia la..leh mintak hehehe.. entah la yang pasti syia akan malu nak mintak suami except memang dia cakap nak belanje.. kecuali nanti bile ada anak ye la kene kongsi segala but still if syia mampu syia nak pakai duit syia

    amirol – aiyok.. sedih syia baca :) tapi yang pastinye pape pun kesedaran tentang diri sendiri sebelum coupling tu penting kut except just nak couple suke2..memang target nak just for fun.. tapi if nak coupling bawak sampai kawin..mesti la kene usaha kan?

    ReplyReply

    [Reply]

  • deennasour | Jan 9th, 2008

    argh kenapa kah cinta menjadi topik di sini~
    baru jek putus,,,grr!!

    cinta tu bosan,,
    tak calling2 terus nak putus~
    ek eleh,,leceh~

    ReplyReply

    [Reply]

  • Mohd Ismail | Jan 9th, 2008

    org bodoh je couple b4 kawen! haha – mims

    *bodoh bukan istilah sesuai barangkali.. tak semua org bahagia bercinta selepas kahwin.. mmg banyak cerita indah2 yang kita dgr bercinta selepas kahwin membawa bahagia, tetapi siapa yg nak cerita kat orang ramai tentang perkahwinan yg tak bahagia ye x?

    :)

    ReplyReply

    [Reply]

  • xero | Jan 9th, 2008

    hoho..nape la ramai yang tulis pasal luv nih..huhu.. luv in january memang tak best..huhu..

    for xero, tak kisah sgt pasal duit..lagipun tanggungjawap si suami kan beri keperluan utk si isteri.. and tak kire la anak org kaye or kurang kaye ke.. yang mahu kawen usaha la sendri..takkan dah kawen pun parents nak tanggung..huhu..

    ReplyReply

    [Reply]

  • pluginbaby | Jan 9th, 2008

    excuse me miss.. do i know u? never seen u b4 and all a sudden i saw ur name commenting.. thanks anyway.. its a big pleasure to me :P .. nice to meet u

    ReplyReply

    [Reply]

  • mims | Jan 9th, 2008

    @syia – ooo…begitu maksud anda…paham paham :)

    @mohd ismail – nih bukan soal bahagia ke x…nih pasal pembaziran…hihihi..sbb ape tau…klu kte tgk org couple nih diorg membazir masa, wang, tenaga, air liur demi sesuatu yg belum pasti miliknya…klu org dh kawen tu dh mmg tanggungjawab die lah nk kne spend masa, spend duit, tenaga etc…pastu plak couple ni ade yg kekal smp kawen…ade yg putus tgh jalan..yg kekal tuh baguslah tapi klu yg putus tu sia-sia je laa…itu yg dikatakan bodoh. ermm…maybe statement tuh terlalu general…yelah kan..bak kata kamu…xsemua org bodoh..dan tak semua org pandai…kesimpulannya..klu nk wat papepon ikutlah landasan yg betul..

    ReplyReply

    [Reply]

  • abg | Jan 9th, 2008

    lol… x calling pun bleh putus. wahahahahahaha! ape ke benda lah punye citer. :P

    nak komen pun segan gak bab ni… tapi kan, yg pasti semua org x kira laki ataupun pompuan perlulah berjaya.

    ada org laki x suka pompuan berjaya sbb tkt tercabar lah kononnya.. :P rasanya pemikiran tu agak jumud laa…

    sbb kalo sesama berjaya, senang ckit handle house stair :D

    ReplyReply

    [Reply]

  • nuur mohamad firdaus | Jan 9th, 2008

    oo..gitu yea.bru ku tau sihh.tp betul gak.perempuan lebihkn emosi.bkn nnk kutuk.tp realiti.sbb itu mrk lbh penyayang.(puji2)tp ayah ak pon penyayang.xle lawan aa mak ak :) .ada benar jgk kajian psikologi itu krn apabila mrk tiada masalah peribadi,stabil cinta,stabil la emosinye.dgn kata lainnye pikiran mrk tidak terganngu lantas memudahkn utk sukses.bg ak la..hehe :)

    ReplyReply

    [Reply]

  • NayanMohd | Jan 9th, 2008

    Jangan kawn bila usia dah meningkat tua…sebab takut-takut nanti menyusahkan anak-anak. bayangkan kalau ayahnya umo dah dekat 40 lebih..anak sulong baru nak masuk tadika…kalau anak bongsu ..ok lagi la… yang perempuan tu kawin cepat-cepat..b4 umo 30.

    ReplyReply

    [Reply]

  • Man Churr | Jan 10th, 2008

    hubungan cinta ni.. kena pandai manage la.. ada yg bahagia masa kapel, tapi hancur dlm perkahwinan.. tu yg kena kawin awal hehehe sbb masing2 baru kerjaya nak start.. (ini opinion aku)

    *syia tgk tak ep1 n 2 one tree hill season 5? man dah! hahah best2!! hailey cun la.. leh lawan brook :P

    ReplyReply

    [Reply]

  • pokcak | Jan 10th, 2008

    alamak.. bila la i nak kawin ni agaknya

    ReplyReply

    [Reply]

  • catzer | Jan 10th, 2008

    argh, syia kenapa pasal cinta. Tak bleh dgr pasal cinta,allergi. :p

    erm, entahlah syia.Better sygkan diri sendirikan,mmglah sunyi bile org sibuk2 pi dating kita dok dpn laptop surfing layan baca blog.

    But, it much worth it compare dgn bile kita pi dating tu buat maksiat tak kira kecik/besar. Takperlah,doakanlah aku jumpa sesorang yg tahu menghargai seeorang mcm aku ni.

    ReplyReply

    [Reply]

  • Nur Amirah Shaharom | Jan 10th, 2008

    hai syia..
    pertama kali dtg blog syia. dapat link dr jet.
    mcm mnarik je quote yang mims kasik tu. maybe sbb pompuan ni lebih emo, maka akan ganggu kerjaya skt sbanyak bile ade msalah dlm family. tapi kan, rasenye there’re some women out there yang really tough bleh get through career dengan bjayanya even rumah tangga porak peranda.
    maybe.. God knows.

    ReplyReply

    [Reply]

  • Nashrex | Jan 11th, 2008

    cinta perlukan persefahaman…

    tu penting tu…

    * lawatan balas dariku. hehe

    ReplyReply

    [Reply]

  • syia | Jan 11th, 2008

    deennasour – cinte tu bosan ke? aiYok.. if bosan bukan cinte la namenye wahhaa

    mohd ismail – betul tu.. yang baik dikhabarkan yg tak baik kene la simpan sebabnye once dh kawin mana boleh tunjukkan keburukan suami

    xero – tapi kan tengok la sesetgh pompuan kan demand.. kalau suami nak provide smue kan susah?

    pluginbaby – tak rase kenal kut maybe sebab link2 from blog org lain i baca ur blog

    abg – due2 berjaya.. tapi laki bukan selalu nak lebih ke drpd pompuan??

    nuur mohamad firdaus – tapi nak stabil smue tu makan mase kan? alamkanye kawin lambat

    NayanMohd – yeye memang kene kawin awal2 hehe.. tapi nk kene make sure suami boleh tanggung dulu :)

    Man Churr – dah tengok.. memang suke gile tengok citer tu :) tapi x beli yg ori wahaha download

    pokcak – kawin bile dah temu jodoh le hehe

    catzer – amin.. :) susahkan nak cari laki baik skrg.. eh cHUP! bukan dah jadi awek org ke??

    Nur Amirah Shaharom – should we girls be so tough?? susah la kan.. sebenarnye.. nak maintain kerjaya dan family.. sebab org pompuan memang byk keje keluarga.. boleh katakan bile kawin sure suami expect pompuan handle house punye hal

    Nashrex – persefahaman.. cam mana nk check sefaham ke x? nanti sblm kawin ok.. lps kawin x ok? cm mn?

    ReplyReply

    [Reply]

  • catzer | Jan 11th, 2008

    hehehe,pakwe dah lari..dah jumpa org yg dia inginkan. Takde jodoh syia,but mmg tak bleh terima..huhuhu..nangis jerk..sedih2..

    Let time cure everythings. :D

    ReplyReply

    [Reply]

  • Dena | Jan 11th, 2008

    Kenape nak follow artikel bile kite sendiri boleh decide macam mane yang kite nak? Artikel bukan law, macam undang-undang agama.

    Satu bende pasal psikologi adelah ‘pakar-pakar psikologi’ ni manusia jugak, so ape kenyataan yang keluar tak perfect. Sebab tu ade statement diorang yang mengena, ade yang tak.

    Syia tak pernah dengar cerita rumahtangga tungganglanggang sebab si isteri cemerlang sangat dalam kerjaya tapi lupa tanggungjawab kat suami? Tak ramai perempuan ni boleh juggle dua benda tu ngan baik. Perempuan sebagai ibu memang boleh buat banyaaak kerja cam memasak, jaga anak, bayar bil etc2 tapi itu tanggungjawab menguruskan rumah tangga. Itu dikira satu tanggungjawab, kerjaya luar tu lagi satu tanggungjawab.

    Jangan mudah jatuh pengadilan perempuan bekerjaya = hubungan stabil, perempuan x bekerjaya = hubungan xstabil. Manusia ade yang single minded, takleh fokus banyak2 so that will be taken into consideration.

    Kalau cemerlang gile babi dalam kerjaya tapi hati busuk tak setia, ade nak stabil? Ade orang macam ni, so where does the studies apply?

    ‘lepas habis belajar pun lagi susah’
    - pernah tak dengar orang tua kasi nasihat & berpesan2 lebih kurang camni; time belajar kite jumpe macam2 ragam & masalah, dah masuk alam pekerjaan alam dewasa, lagi macam2 ragam & masalah & jenis2 orang kite boleh jumpe.

    ‘jatuh face water’
    - kenape ek nak jatuh maruah? tanggungjawab suami tanggung isteri. tanggungjawab isteri terhadap suami. LOL kawin bukan setakat get married, support each other money, have kids, support kids, live your life macam tu je. Sebab tu ade pasangan yang dah nak kawin gile tapi pegi kursus kawin belajar pasal tanggungjawab terus delay kejap tarikh kawin. Tak pernah dengar?

    Allah bagi kite akal, dan kite hidup dalam agama, kite gunekan tu untuk membentuk life kite camne. Bodoh pandai bukan kite yang decide.

    Ape-ape pun that’s my opinion… If everyone has the same one shape of mind, there will be no thinking.

    ReplyReply

    [Reply]

  • syia | Jan 12th, 2008

    catzer – aiyok pakwe lari.. perr catz ni garang gile ke..aaa takut la wahah

    dena – waa bagusnye comment.. syia setuju sangat dengan komen ni tapi entah la kan maybe environment syia sekeliling buat syia pikir bile bekerjaya tak payah pikir duit maka hubungan akan lebih ok.. sebab kadang2 pasal duit family boleh porak perande

    ReplyReply

    [Reply]

  • Mlle Linie.. | Jan 15th, 2008

    ‘Pakar-pakar psikologi mendapati wanita yang mampu memberikan tumpuan penuh dan cemerlang dalam kerjaya ialah mereka yang stabil dalam hubungan cintanya terutamanya dalam rumah tangga.’

    This is true. if you know you don’t have enough time, you make the best out of available time.. especially busy people.

    the problem if it’s too much attention to work, then, yes, it will be problematic. only a true genius knows to balance things at the right time/amount. most of often tip the scale too much on career or personal life, which if it is not too much, then OKlah, if not, tu yang cerai/hilang kerja tu.

    i always remember my opah’s words “kita hidup berkahwin ni harus saling tolong-menolong”. tak kira lah suami tanggung isteri or vice versa, yg penting tolong-menolong. bila hubby susah, we help him. tak salah. remember khadijah, isteri nabi? when nabi muhd saw pergi bertapa, siapa tanggung dia?

    this is of course, provided if isteri redha tidak diberi nafkah. my ustaz say, nafkah is wajib diberi kalau dituntut oleh isteri (or kalau isteri tu mengharapkan). most women, will need extra support for children’s clothing, groceries and all because they buy these things. that is the conventional view, but of course, isteri nabi pon telah memberi contoh yang baik dimana dia meredhakan suami dia buat apa yang patut tanpa memberi nafkah kepada dia. so tak salah, tapi kita org pompuan, must be strong if we made the choice. don’t la ungkit2 later. (si suami pon jgn melebeh2.. tau bini tu penat cari nafkah, tolong la jugak kan? byk melebih cari gf lain adela!)

    so takde nye jatuh water face pon kalau mintak. for me, i don’t mind helping out my hubby kalau i mampu, tapi kenala orang yg ikhlas dan tak mengambil kesempatan terhadap kebaikan kita.

    itu yang penting – keikhlasan dlm hubungan.

    ReplyReply

    [Reply]

  • The Sesuatu | Jan 23rd, 2008

    hai..i’m new here..saje je try msk blog nie pasal boring.. life not suppose to bored rite?
    sometimes i really regret bcoz i don;t apperiaciate my life b4..
    talking about love nie,i don’t think it’s satu keperluan dlm hidup..what the most important is career..for me,love is juz one emotions in human hearts..if we can control it,i dont think we need it.. change your mind,think out of box..don’t live in awang2awangan disebabkan cinta..make your career in first thing in your life and u’ll become a successful person…

    ReplyReply

    [Reply]











CommentLuv Enabledshow more

Click to cancel reply
 
 
    • Home
    • About
    • Archives
    • Links
    • Contact
    • Admin
  • TwiBadge

    Powered by Blog Highlight.

  • Flickr

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos and videos from syia. Make your own badge here.
  • Vimeo

  • Recent Comments

    • fikri on Celcom BlueTeddy + UniFi
    • Abigail Moore on cheese mind??
    • William Moore on Ciara – So Hard
    • Hamdi on blue bear + terengganu…
    • Syia on blue bear + terengganu…
 
Syia Sweetcorn syiasweetcorn.com 2008 © All rights reserved.
SyiaSweetCorn.com || Super TOUGH course of LIFE .. Simplify Everything+Just Do It is proudly powered by WordPress. theme: "syiasweetcorn" by abdusfauzi.com
Entries (RSS) and Comments (RSS). 70 queries. 0.425 seconds.